donderdag 14 juni 2018

Dag 47 Van Ainay-le-Chateau naar Saint-Amand-Montrond (19 km)

In de Refuge Pelerin de la Voie de Vezelay zijn we met drie personen. De hospitaler Bernard (vrijwilliger voor twee weken), Marie-France en ik. Er is plaats voor 4 pelgrims. Gelukkig spreken ze ook wat Engels. Bernard Kienzler is President Amis et Pelerins de Saint-Jacques de la Voi de Vezelay. Een hele mond vol. Het komt erop neer dat onder zijn bestuur een deel van de Voi de Vezelay valt. Nu is hij hospitaler. In die functie verwent hij pelgrims in de Refuge. Hij logeert er dan ook. Want hij woont in een plaats 200 km boven Bordeaux. Heeft in de Refuge zijn eigen kamer en sanitaire voorzieningen. Zorgt voor schoon bed, bad en brood. De Refuge is van de gemeente. Alles wat er in het gebouw aanwezig is, is van de Association. Marie-France is net op weg om twee weken te gaan hospitaleren in de Bouzais. Dat is 5 km vanaf Saint-Amand. Ze woont in Noord Frankrijk. In de buurt van Rocroi. Eigenlijk ben ik nu dus de enige pelgrim. Maar morgen worden 3 pelgrims verwacht. Het is wel heel gezellig. Maar natuurlijk veel in rap Frans.
Overigens hospitaleren Nederlandse pelgrims ook. Zo hebben mijn zus Mieke en haar echtgenoot Han jarenlang in Roncevalles gehospitaleerd (De eerste stop in Spanje, na de Pyreneeën. Capaciteit voor wel 150 pelgrims! En heel vaak vol). 
Vandaag ben ik als eerste weg. Helaas mis ik een afslag. Dus terug. Maar daarna word ik getrakteerd op adembenemende uitzichten. Zo mooi. En ik haal Marie-France in. Uiteindelijk lopen we twee uur samen. Dan neemt ze pauze. Ik ga nog even door. Ben vlak bij mijn bestemming. Saint-Amand is een mooie plaats. Met veel voorzieningen. Eerst naar de Foyer Jeunesse waar ik vannacht logeer. Krijg daar een super 1 persoonskamer. Voor de pelgrimsprijs van wel € 18-. Haast voor niks dus voor zo'n mooie kamer. Vanmiddag verder het stadje verkennen. Nu eerst even plat...

Totaal na 47 dagen: 1028 km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten