vrijdag 16 september 2022

Dag 16: Van Negreira naar Olveiroa (34,8 km)

De 'Koninginne - etappe' is gelukt! En het ging nog vlot en soepel ook. Veel beter dan gisteren. Het was nu dan ook 10° frisser. En bewolkt. Het eerste stuk veel bos en bospaden. Daarna een prachtige, glooiende hoogvlakte met veel akkerbouw. En mooie vergezichten. En tot slot lang afdalen naar Olveiroa. En dan zie je dat er op het land hard wordt gewerkt om de maïs binnen te halen. Wat opvalt is dat de aarde er hier bijna zwart uitziet. Wat ook opvalt is dat veel pelgrims de andere kant op wandelen. Dus van Fisterra naar Santiago. In een café haal ik een stempel. Een handige ondernemer biedt zijn taxidienst aan op het moment dat je die best wel wilt gebruiken. 

Tijdens mijn tocht word ik door twee mannen ingehaald. Ze staan op zo'n elektrisch aangedreven wiel. Zo één zonder iets om vast te houden. En gaan best hard. Ik vraag me af of zij ook zo naar Fisterra pelgrimeren. Zo ja, dan gaan ze wel knoepersnel. En met weinig of geen inspanning. Om een Compostella te halen is het natuurlijk niet toegestaan. Dan moet je te voet, per fiets of met een ezel komen. 

Vanmiddag ben ik in slaap gevallen. Mark belt me om half acht wakker. Dus eerst even een kruidenier opzoeken. Maar helaas, die is er niet. Morgen onderweg maar wat regelen. De etappe is dan niet zo lang: rond de 18 km. In de herberg is het overigens, voor het eerst deze reis, erg rustig. Ik ben de enige op de mannenzaal met 10 slaapplaatsen. En er zijn ook maar drie vrouwen. Ondanks alle moderne praat geven die er de voorkeur aan om apart van de mannen te slapen. 

Morgen verder...

Totale afstand na 16 dagen: 322,5 km

 



























 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten