vrijdag 9 september 2022

Dag 9: Van O Poriño naar Redondola (17.5km)

En dan blaas ik op mijn fluitje. Nog nooit gedaan tijdens al mijn Camino's. Vanmorgen dus voor het eerst. Na ongeveer een half uur onderweg komt de route uit op een zeer drukke verkeersweg. Enkele pelgrims voor ons slaan rechtsaf over de vluchtstrook. Terwijl ze de drukke weg moeten oversteken en rechtdoor. Ze zijn al buiten gehoorsafstand. Dus er rest geen andere oplossing. Ze zijn me zeer dankbaar. 

Het is een mooie morgen. Ik ben gestart met Tessa. Die ontmoete ik vanmorgen tijdens het ontbijt. Ze is rond de 30. Heeft  ontslag genomen als verpleegkundige. Woont nu bij haar ouders. In Zwolle. In mei de Camino Frances gedaan. Na de Camino haar verkering uitgemaakt. Ze is nu dus single. Maar ze twijfelt. De Camino Frances is ze grotendeels opgetrokken met een Canadees. 57 Jr. Bij aankomst in Santiago wacht zijn vriendin hem op. Op het plein voor de Kathedraal vraagt hij haar ten huwelijk. Dat had hij helemaal voorbereid met Tessa. Zelfs het kopen van de ringen. Volgend voorjaar is ze uitgenodigd op hun bruiloft. In Griekenland. Op die Camino leerde ze ook een man kennen waar ze sterke gevoelens voor kreeg. Alhoewel dat niet haar bedoeling  was. Lastig. Daarom nu deze Camino. Die is alleen een beetje kort. Na een uur gaat ze alleen verder. Ze heeft hele lange benen. Veel te snel voor mij.

Gistermiddag O Poriño ingeslenterd. Een heel aardig klein dorp/stadje. Wat gedronken en gegeten me Alisa. En dan schuift ook Ines aan. Vrouw. Middelbare leeftijd. Geboren in Terneuzen. Op haar 5e jaar verhuisd naar Amerika. Daar woont ze nog steeds. Maar wel vele jaren de wereld overgetrokken, met haar man die Amerikaans Diplomaat is. Steeds een paar jaar op één plek. Nu is ze dus op de Camino Portugues, samen met een vriendin. Die is zo geblesseerd  dat ze even niet kan lopen. Heel jammer natuurlijk.

Inmiddels schiet de Camino de Santiago al aardig op. Nog minder dan 100km. 5 Etappes. Dan kom ik aan in Santiago. Dat is dus op dinsdag a.s.  Daarna natuurlijk het toetje; drie etappes naar Finisterre. Het is nu behoorlijk druk op de Camino. Misschien zijn vanwege het weekend wel veel Spanjaarden op pad voor de laatste 100 km. Die moet je minimaal gaan om een credential te verdienen. Een bed vinden in Pontevedra mijn volgende halte, is dan ook lastig. Maar gelukt. Op het eind van de etappe van vandaag hebben we een heel steile afdaling. Het asfaltweggetje duikt loodrecht omlaag. Mijn stokken komen hier weer goed van pas. Het is overigens de hele dag prachtig weer. Ideaal. Ik geniet. Ultreia...

Totaalafstand na 9 dagen: 171 km























Geen opmerkingen:

Een reactie posten