zondag 3 juni 2018

Dag 36 Van Vezelay naar Le Chemin (29 km)

En de pelgrimage gaat weer verder. Na een mega gezellige avond samen met Han en Diny. Hoe kan het ook anders, als collega pelgrims heb je eigenlijk te veel gespreksstof voor een avond. Zij gaan door naar de Dordogne. Maar eerst zwaaien ze mij uit. En eerlijk gezegd heb ik er zin in om weer verder te gaan.
Nu start ik met een nieuwe route. De 'Via Lemovicensis' (=de weg van Limoges, één van de hoofdplaatsen onderweg). De weg wordt ook wel genoemd 'De Pelgrimsweg van Vezelay'. De route is zoveel mogelijk gebaseerd op de Codex Calixtinus (12e eeuw, oudste boek over de Camino).
Deze route start in Vezelay en gaat tot Saint Jean Pied de Port. Dat ligt in de Pyreneeën, op de grens met Spanje. De lengte van deze route is ruim 900 km. Ben dus nog wel even bezig voor ik daar aankom. Maar nu eerst naar Le Chemin. Daar verblijf ik in L' Esprite-du-Chemin. Een heel bekend pelgrims verblijf op de weg naar Santiago. Het draait volledig op vrijwilligers. Op basis van een 'Donativo'. Een vrijwillige bijdrage. Gelukkig kennen ze richtprijzen die een idee geven wat nodig is de herberg te laten functioneren. Het is een prachtige, zeer goed verzorgde herberg. Inclusief linnengoed en een badhanddoek. Inclusief diner en ontbijt. Om kostendekkend te kunnen werken is een bijdrage nodig van zeker € 26,-. Dat lijkt mij wat aan de lage kant voor wat ze bieden.

Totaal na 36 dagen: 844 km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten