vrijdag 29 juni 2018

Dag 62 Van La Coquille naar Thiviers (20 km)

Het wordt een hete dag. Zegt Maurice. Mijn Hospitalier (zeg maar gastheer) in de Gite. Tot nu toe (ruim halverwege de route van vandaag)  valt het nog mee. Dat komt ook door de relatief harde wind. En die wind is nog redelijk koel. Mijn barometer geeft bewolking en regen aan. Misschien onweer later vandaag. Ik ben op weg naar de Gite/camping municipal in Thiviers. Als er plaats is verblijf ik in de Gite. Dat scheelt morgen werk. En een natte tent.
Maurice (65) is een interessante vent. Hij is een Canadees. Uit Quebeck. Franstalig dus. Maar spreekt gelukkig ook redelijk Engels. Hij was 13 jaar bus- en Subway bestuurder. Nu met pensioen. Heeft alles verkocht in Quebeck. Woont sinds een paar jaar in de zomer  in Europa. En dat doe hij heel handig. Hij hospitaleert enkele maanden op de camino. In Frankrijk en Spanje. Steeds twee weken op één plek. Dat betekent ook gratis kost en inwoning. In ruil daarvoor ontvang je wel de pelgrims. Je verzorgd een maaltijd. En de Gite. Op dit moment is het redelijk rustig. Eergisteren drie gasten.
Gisteren was ik er. Vandaag twee gasten. Voor zaterdag en zondag nog geen. Het is nu geen drukke tijd. Volgens Michael.Te warm. In mei en eind augustus, september is het veel drukker. Maurice is een heel aardige vent. Hij heeft ook een heerlijke maaltijd gemaakt. Een specialiteit uit Quebeck. Zo lekker. Zeker een gerecht dat ik de familie ook te eten ga geven zodra ik terug ben. Ik  heb het recept! Maurice heeft een dochter die in Californië woont. In september komt ze naar Europa. Om samen met haar vader wat rond te reizen. Hij heeft het niet over zijn vrouw. Dus die zal wel vertrokken zijn. Enkele jaren geleden is Maurice gestart om de Camino te lopen. Hij heeft diverse routes op zijn naam staan. De eerste keer startte hij op de geboortedag van zijn overleden vader. Vanuit de plaats waar zijn familie oorspronkelijk vandaan komt. Dat vond ok mooi. Zo'n eerbetoon aan je vader.
Inmiddels is het rond één uur. Ik zit in de Gite municipal op Camping Repaire. Voor vier personen. Op de camping. Als gebruikelijk ben ik de enige gast. En ja hoor: het is nu goed heet. Dus toch. Eerst  maar even rustig aan en later vanmiddag naar Thiviers. Ben er al door gekomen. Een alleraardigst plaatsje. Inmiddels is Thomas (55)  gearriveerd. Morgen verder...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten