vrijdag 13 juli 2018

Dag 76 Van Orthez naar Sauveterre-de-Bearn (23 km)

Soms loopt het anders dan je wilt. Zonder dat je er wat aan kan veranderen. Gisteren bleek de camping van Orthez permanent gesloten. De dichtstbijzijnde camping 20 km verder. Dus toch maar een goedkoop hotel gezocht. En gevonden. Eenvoudig maar prima. In het centrum van Orthez. Vanmorgen weer vroeg vertrokken. Met de dagrugzak. Het is donker in de lucht. Dat is het 's morgens wel vaker. Maar nu gaat het goed mis. Regen en onweer. Voor een groot deel blijft het ten westen van me. Uiteindelijk ben ik ook de Sjaak. Het onweert akelig dichtbij. Vervolgens komt de regen met bakken uit de hemel. Op zich allemaal te trotseren. Als je maar een jas bij je hebt. Bij een vriendelijke boer mag ik in de schuur schuilen. Hij verwondert zich erover dat ik geen jas bij me heb. Met handen en voeten kan ik de situatie uitleggen. Marja komt me redden. Dan heb ik al wel bijna de hele afstand afgelegd. De etappe van vandaag is overigens wonderschoon. Prachtig in één woord. Bij het vertrek gaat het gelijk al over een prachtige middeleeuwse brug. Later zie ik van ver ook even de Pyreneeën liggen. Maar het is verre van helder.  Morgen weer met volle bepakking. Oefenen voor de jump over de Pyreneeën.
Aangekomen in Sauveterre-de-Bearn blijkt dat een wonderschoon stadje. Middeleeuws. Knus.  Kamperen gaat hier bijna mis. Er is een paar weken geleden een forse overstroming geweest. Door veel regen in combinatie met een dambreuk. De op het terrein aanwezige stacaravans stonden minstens een meter in het water. De sporen van de overstroming zijn dus ook nog duidelijk te zien. Morgen de voorlaatste etappe voor St. Jean. Een bijzondere etappe. Op dit stuk komen alle drie de Franse pegrimswegen bij elkaar. Die uit Tours, Le Puy en Vezelay. Eerst maar hopen dat het vannacht wat droog blijft. Er wordt weer regen verwacht. We zien wel...

Totaal na 75 dagen: 1728 km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten