zaterdag 14 juli 2018

Dag 77 Van Sauveterre-de-Bearn naar Ostabat (26 km)

Het onweert en regent een groot deel van de nacht. Het deert ons weinig. We liggen heerlijk droog in ons tentje. 's Morgens zijn het gras en de tent natuurlijk nat. De regen is dan al geruime tijd gestopt. De temperatuur is gelijk al boven de 20°. Dus het droogt vast snel. Marja pakt de boel later vanmorgen in. Ik ga op stap. Het eerste uur van de route is prachtig. Maar dan is er een omleiding. De route door het bos is afgesloten. Onduidelijk waarom. We worden naar de doorgaande weg gevoerd. Die blijf ik volgen tot Saint-Palais. Bijna twee uur. Saai. De drukte valt mee. Zaterdag, geen vrachtverkeer, 14 juli (nationale feestdag) en vroeg. Desondanks saai.
Van hieruit hopelijk de normale route. Ik zit nu op een uur gaan van de 'Stele de Gibraltar'. Het punt waar de drie Franse routes samenkomen. Marja komt daar ook heen.
Al om elf uur arriveer ik daar. Er zit één andere pelgrim. Vertrokken uit Figeac. Gaat tot St Jean.
Vanaf Saint-Palais loopt er een hond met me mee. Geen idee wat hij met me moet. Maar vanaf de 'Stele de Gibraltar' kiest hij ervoor met de andere pelgrim mee te gaan. Die vertrekt eerder. Vanaf hier gaat het redelijk lang en steil omhoog. Dan kom je uit bij een kapel. Op de top van de heuvel. Met een adembenemend mooi uitzicht. Daarna de afdaling. Lang, modder, steekvliegen, lelijk.
Vannacht slaan we ons tentje op in St Jean. Het verblijf in St Jean voelt goed. De camping Municipal ligt pal in het dorp. Het wordt bevolkt door fietsers en wandelaars. Schoon sanitair. Wat wil je nog meer. Morgen zet Marja me af op de laatste etappe in Frankrijk. Die eindigt in Saint-Jean-Pied-de-Port. Dan passeer je het Pelgrimsbureau. Die hebben veel nuttige actuele informatie voor het vervolg van de tocht.

Totaal na 77 dagen: 1754 km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten