dinsdag 17 juli 2018

Dag 80 Van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Roncevalles (27 km)

Vandaag de Pyreneeën bedwongen. Vertrokken vanuit St. Jean via de Porte Espana. Ik ben nu dus in Spanje. Een tocht van 263 meter hoogte in St Jean, naar de top. Col de Lepouder op 1430 meter hoogte. Dan dalen naar Roncevalles op 962 meter. Over een totale afstand van 27 km.
De eerste twee uur is de stijging erg steil. Gemiddeld 10%. Daarna vlakt de stijging wat af. De afdaling is ook weer steil. Over een slecht pad. Met recht een zware tocht. Maar ik ben er. En met mij nog wel 150 anderen. Veel jonge mensen. Allemaal gestart in St Jean. En daar horen ook de twee buitengewoon aardige Roemeense oudere dames bij. Ze kwamen gisteravond laat onze slaapzaal binnen. Vertrokken weer vroeg. Ik haalde ze in. Ze hadden er duidelijk enorme moeite mee. Hoop dat ze het redden. Alle lopers komen samen in de herberg van Roncevalles. Met bijna 200 slaapplaatsen enorm. Gerund door Nederlandse vrijwilligers.
Gisteravond uiterst gezellig gegeten met drie dames. Met Susi uit Duitsland zouden Marja en ik gaan eten. Toen ontmoette ik gistermorgen Sidsel uit Denemarken. Op haar beurt had ze een Amerikaanse dame bij zich. Die heeft de Camino al vaker gedaan. Is nu van plan vanuit St. Jean naar Rome en vervolgens naar Griekenland en Kroatië te gaan. Te voet. Maar de route moet ze nog uitvogelen. Dan blijkt dat Sidsel en de Amerikaanse allebei roken. En dat ze allebei precies hetzelfde hondje hebben! Dus we hadden geen kind aan ze. Dat Marja weg is, is uiteraard behelpen. Afgaande op de eerste avond zonder haar lijkt het te lukken...

Totaal afstand na 80 dagen: 1804 km






Geen opmerkingen:

Een reactie posten