vrijdag 20 juli 2018

Dag 83 Van Pamplona naar Puente la Reina (24 km)

Het is nog donker als ik Pamplona verlaat. Door Pamplona is ook weer een mooie route. Van enkele kilometers. Al snel haal ik Renate in. Een Kroatische vrouw. Kleiner dan ik. En veel ronder. Ik schat haar rond de vijftig. Buitengewoon aardig. Ze heeft zich behangen met een rugzak en op haar buik en rug nog wat tassen. Ziet er wat slordig uit. Ze is overigens heel aardig. Ze is lerares aan een middelbare school in Kroatië. Heeft maar 20 dagen om de Camino te doen. Dan moet ze terug zijn vanwege examens. Ze is net een machine. Je moet haar uitzetten. Anders stopt ze niet. Ze gaat maar door. Overigens staat ze wel om de haverklap stil als ze moet klimmen. Dat is gewoon een kwestie van conditie. Dat ze niet stopt heeft te maken met haar angst dat ze dan niet weer op gang komt. Ze heeft een boek over de Camino gelezen. Dat maakte haar nieuwsgierig. En haar zoon heet Jakob. De eerste keer dat ik haar inhaal loop ik een uurtje met haar op. Daarna ga ik door. Maar haal haar nog wel drie keer in. Omdat ik wel stop. Voor een koffie, om wat te eten of om Marja even te bellen.
Na Pamplona ga je naar de hoogte Alto de Perdon. Deze markeert de overgang van het voorgebergte van de Pyreneeën naar het zachte klimaat van het door wijn- en landbouw gekenmerkte deel van van Navarra. Bovenop de hoogte van Alto de Perdon heb je naar alle kanten een schitterend uitzicht. En er staat een prachtig pelgrims monument. Bij Obanos passeer ik twee oude bekenden. Een vader met zijn 23-jarige dochter. Met hen zat ik twee dagen geleden aan een tafel. Julie en Christoph. Julie springt enthousiast op als ze me ziet. Kennelijk nog onder de indruk van de lange reis die ik maak. Ze wil ook persé met me op de foto. Nou ja. Als ze zo aandringt. Ik ben de beroerdste niet.
Gisteravond in een historisch restaurant gegeten. Waar Hemingway ook ooit kwam. En als ik daarna mijn Albergue opzoek is het nog heel gezellig druk op straat. 

Totaal na 83 dagen: 1873 km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten