vrijdag 18 mei 2018

Dag 20 Van Bazancourt naar Reims (24 km)

En....Vandaag, 18 mei, zijn Marja en ik 41 jaar getrouwd! We vieren deze dag als een LAT-relatie. Maar ach, wat is afstand als je van elkaar houdt. We hebben al 41 jaar de tijd gehad om van elkaar te genieten. En als het zo mag zijn nog vele jaren voor ons.
Vannacht in ieder geval veel beter geslapen dan in de nacht voor ons huwelijk. Toen meenden sommigen een grap te moeten uithalen. Ze hadden de matras van mijn bed gehaald. Ik dacht eerst serieus dat mijn onvolprezen schoonmoeder die nodig had. Maar ook toen was ik al flink. Gaf geen krimp. Sliep gewoon op de spiraal. Ja, ja, ook onze familie kent lieden met klein crimineel gedrag. En vannacht dus in een Hotel, Café, Restaurant ' Le Moderne' geslapen. En gegeten. Eenvoudig maar prima. En geslapen als een roos. Gisteravond, zo rond zeven uur, komt er een vrolijk stel het Café binnenrollen. Uit Roermond. Wat jonger dan ik. Zij doen de Camino anders. Met een busje. Daar wonen ze in. Ze lopen de etappes van of naar het busje. En reizen terug met openbaar vervoer. Ook creatief. Hoop dat er voldoende OV is. 
De etappe is wat vlakker vandaag. Vooral over eindeloze landwegen. Na een lichte glooiing zie ik plotseling Reims. Op grote afstand. Met duidelijk zichtbaar de magistrale Kathedraal. Machtig er bovenuit torenend.
Via Betheny, een grote voorstad, loop je ongemerkt Reims binnen. Daar wil ik een echte rustdag hebben. Dus geen meter met de rugzak lopen. Of dat gaat lukken is te bezien. Ik heb nu een kamer in de jeugdherberg. CIS de Champagne. Helaas zitten die morgen vol. Dus moet ik nog iets anders zoeken. Tenzij er een annulering is. In het ergste geval moet ik door. We zien wel.
Vanmiddag in ieder geval naar de Kathedraal. Ook voor een stempel. Daar word ik ontvangen door twee oude dames. Gezeten achter een brede eenvoudige houten tafel. Die staat opgesteld direct als je binnenkomt. Ik krijg een hele vragenlijst onder m'n neus geschoven. Naam, nationaliteit, woonplaats, sinds wanneer op weg, leeftijd... En dan zie ik van de dertig namen van alleen vandaag dat ik tot nu toe de oudste ben. De anderen zijn overigens ook verre van jong. Maar iemand moet het peloton aanvoeren.
Het is me middels ook gelukt Hotel Victoria voor morgen te regelen. Han zijn hart gaat nu vast sneller kloppen 😁. Dus ik moet verkassen, maar kan wel in Reims blijven. Lekker.

Totaal na 20 etappes: 491 km

1 opmerking: