maandag 28 mei 2018

Dag 30 Van Eaux-Puiseaux naar Flogny-la-Chapelle (25 km)

Het is weer een prachtige dag. Mooie route. Lekkere temperatuur. Na 10 km haal ik een andere pelgrim in. Een dame. We praten Engels met elkaar. Totdat ze vraagt waar ik uit Engeland vandaan kom. Blijkt dat we allebei Nederlanders zijn  .
Als ik ze inhaal staat ze wat te dralen. Ik denk meteen 'O God, daar zal je het hebben'. Is ze bezig om het geluid van kwetterende kraaien op te nemen. Ze is net onderweg dus gaat ze door. Ik neem in Ervy-le-Chatel even pauze. Op een terrasje. Met een heerlijke Cappuccino. En een gezellige Fransman die uitstekend Engels praat. Veel leuker dan kraaien. Toch? De Fransman heeft in de USA gewoond. Is er geboren of heeft er gewerkt. Vindt dat in België het lekkerste bier wordt gebrauwen. Mee eens! Komt eens per maand in Brussel. Samen met zijn vrouw. Om zijn zoon, schoondochter en twee kleinkinderen te bezoeken. Zijn zoon heeft dan altijd twee bijzondere biertjes. Ik adviseer hem ook het beste bier ter wereld: Westvleeteren eens te proberen. Hij schrijft het op.
Ze heet Connie (54). Zoals verwacht haal ik haar in. Komt uit Rotterdam. Doet de Camino in delen. Nu van Reims naar Nevers. Vorig jaar van Rotterdam naar Reims. Ze werkt als begeleider van verstandelijk beperkte mensen. Ze doet relatief korte etappes. Geniet van de tocht en het helemaal alleen gaan. 'Dan kan ze zelf beslissen over het hoe en wat'. We lopen een stukje samen op. Dan splitsen onze wegen zich. Zij naar Roffey, ik naar Flogny.
In Flogny zou je in de kantine van de voetbalclub kunnen slapen. Dat blijkt toch anders. Beter. De Burgemeester wordt gebeld. Dat is in Frankrijk vaak een tot Burgemeester gekozen Burger. Die heeft een baan of bedrijf naast het burgemeesters ambt. Korte tijd later stopt er een oude bestelbus. Een jonge vent komt enthousiast op me af. Geeft me een hand en ontvoert me naar het naastgelegen dorp. La Chapelle-Vieille-Foret. Daar wordt ik ondergebracht in een prima appartementje waarin 4 pelgrims terecht kunnen. Wat een luxe. Het enige puntje van verbetering is dat er in dit dorp helemaal niks te koop is. Geen winkeltje, geen café. Gelukkig heb ik daar al wat mee gerekend en in Ervy bij de bakker wat gekocht. Morgen in Chablis is het beter.
Het is al een hele tijd zwaar bewolkt. En al enige tijd rommelt het in de lucht. Nu regent het wat. En Philip is gearriveerd. We zitten goed...

Totaal na 30 etappes: 726 km

1 opmerking: