dinsdag 29 mei 2018

Dag 31 Van La Chapelle-Vieille-Foret naar Chablis (24 km)

En dan gaat het toch een keer gebeuren. Het is het hele eerste uur van mijn tocht al zwaar bewolkt. Het spettert af en toe licht. Maar allengs gaat het wat meer druppelen. Dus toch maar jas aan. En hoed op. Maar nu is het zover. Het regent echt. Geen ontkomen aan. Dus ook regenbroek aan. De volledige onderwater uitrusting. De eerste keer deze tocht. Heb dus niks te klagen. Deze regen is natuurlijk ook heel goed voor de gewassen op de enorme akkers. Je ziet ze als het ware groeien.
Gisteravond met Philip doorgebracht (gepensioneerd 60+). Hij komt uit Charleroi. Waals België. Net als veel Walen heeft hij nooit de moeite genomen om Nederlands te leren. Als je dan ook verder niks over de grens spreekt, wordt communiceren wel heel moeilijk. Zeker ook als je de indruk geeft dat je het wel goed vindt. Nou ja, dan stopt het voor mij ook. Dus we zwegen ons grotendeels door de avond heen. Hij is op weg naar Santiago. Heeft in zijn arbeidzame leven wegen ontworpen. Dat was het zo'n beetje. Hoe dan ook ik amuseerde me wel.
Vandaag onderweg werd ik ingehaald door een bestelbus van een bakker. Achter het stuur een jonge dame. Bij het passeren blies ze me een kushandje toe. Lief hè? Mijn dag was weer goed. Stom dat ik vergat een lift te vragen. 
Inmiddels heb ik het arrondissement L'Aube verlaten en gaat de route door de Bourgogne.
En voor vandaag dus Chablis. Daar zijn Han en ik ook in 2009 geweest. Een leuke kleine camping. Overigens redelijk bezet. Dicht bij het kleine centrum. Met voldoende restaurants. Bij Chablis denk je natuurlijk ook aan de wereldberoemde witte wijn. En dat is nou net het probleem. Wereld beroemd is teveel vraag naar een op zich redelijke wijn. De vraag komt vooral van Amerikanen. En ik was het met mijn goed Engels sprekende Fransman van gisteren eens. Daar laat ik mijn Goldcard niet mee leeg trekken. Ken nog veel betere witte wijnen. En die komen of all places uit Maastricht. Als ik er aan denk krijg ik er weer zin in. Kosten overigens natuurlijk ook wel wat. Moet alleen wat nieuwe voorraad halen. Preventief voor vertrek maar even opgedronken. Stel je voor dat je wat gebeurt onderweg. Liggen die flessen maar in de kelder te verstoffen. En Marja zou zich er geen raad mee weten. Toch?
Vanmiddag was het droog en zonnig. Nu rommelt het verderop. We zien wel of we het droog houden. Inmiddels zit ik op café. Ga de route van morgen uitknobbelen. En daarna maar wat eten. Morgen verder...

Totale afstand na 31 etappes: 750 km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten